Studio BäBä Sång och Instrumentalensemble

Sommaren 1993

Jag tror att det var jag som kom med idén att Mia skulle komma till Fårö sommaren 1993. Jag hade skrivit några nya mer lugna och melodiska låtar som inte alls skulle passa i Twin Ryders, ett band som var osäkert om det existerade längre. Mia hade också skrivit nya låtar och vi hade gett kassettband till varandra med hemdemos av låtarna. Syrran, Ulrika Pontén-Bibb (hon hette Werkelin då), fanns också på plats på Fårö. Vi tre hade sjungit ihop förut, ett magic moment för mig, så nu var det bara att sätta igång att spela in. För syrran, som aldrig hört låtarna, var det nog svårare, men det gick otroligt bra. Hon är dessutom en mycket duktig basist och spelade således bas på alla låtar. I övrigt fick vi ta vad som fanns på plats i den lilla Studio BäBä på Fårö. Där fanns ett trumset, elgitarr, ett antal akustiska gitarrer, diverse rytminstrument, en sitar och en Korg M1, en synth med säkert 1000 olika ljud varvid nästan alla var helt oanvändbara för de här låtarna som hade en akustisk och varm prägel. I brist på annat så hittade vi i alla fall ett pianoljud och ett cembaloljud som Mia använde vid inspelningarna. Vi hade en vecka till förfogande i juli. Den veckan blev den bästa jag var med om i den lilla studion. Arbetet fungerade helt smärtfritt och alla agerade såväl ljudtekniker, arrangörer som producenter. Det enda man skulle önska så här i efterhand är att vi skulle haft en vecka till för att finslipa sången på vissa låtar. Ett riktigt piano hade också suttit fint. Inspelningarna gick till så att vi började med två slaskspår (som senare raderades) med låten framförd med enkelt komp på en kanal samt trummaskin på den andra. Sen la vi på instrumenten ett och ett, ett tidskrävande arbete. Den sista dagen använde vi till att göra en snabb första mix av låtarna för att sedan komma tillbaka och göra en slutmix. Slutmixen gjorde vi i november då vi samtidigt passade på att lägga på lite saxofon (som Mia nyligen köpt), en riktig orgel på några låtar samt någon enstaka förbättring av sången. Resultatet är jag fortfarande mycket stolt över efter så många år. Själv skulle jag endast åstadkomma några enstaka låtar i samma klass i studion så länge den existerade. Jag håller fullständigt med vad Mia skrev efter att ha läst utkastet till det här: "Jag håller med om att veckan var fantastisk. Nästan magisk! Jag fattar inte att vi hann med så mycket på så kort tid. Och Helgumannen som vi skapade på plats + spelade in... Otroligt egentligen..."

Studio BäBä Sång och Instrumentalensemble:
Mia Lindqvist: Sång, Korg M1 keyboard och saxofon.
Ulrika Pontén-Bibb: Sång, bakgrundssång och Kramer Ferrington halvakustisk bas.
Micke Werkelin: Sång, trummor, gitarrer, slaginstrument, sitar och orgel.
Inspelat i Studio BäBä på Fårö en vecka i Juli 1993 samt lite pålägg och mixning 11-12 november 1993 (utom Bring Me Together som är mixad 7:e juli 1995 på grund av ofrivillig radering).

1. Bring Me Together (Lindqvist). Den här låten var helt ny och den enda jag inte hört förut, och vilken låt! Det händer så mycket kul i låten vilket gjorde att det tog några tagningar innan trummorna, som var det första vi la på, satt ordentligt. Om man klickar på textlänken så ser man fusklappen jag hade när jag skulle spela trummor. Jag är en mycket medelmåttig gitarrist och lyckas här få till ett av de bästa gitarrsolona jag någonsin presterat! Mia och Ullis sjunger perfekt i refrängerna. I november la Mia på en saxofon som hörs här och var, främst i slutet.

2. Söndag morgon (Werkelin). Den här låten är helt klart inspirerad av Bo Kaspers Orkesters första skiva som just hade kommit ut. Ullis sång passade perfekt i den här ganska coola låten. Hur jag lyckades få till det där gitarrsolot på min akustiska Alhambra är en gåta! Texten beskriver en av vardagens mysterier! Mia spelar saxofon igen.

3. Jag sticker härifrån nu (Werkelin). Mina låtar här är ganska desperata som kanske kan förklaras med en kombinerad 30-årskris och en omtumlande kärleksaffär, en perfekt kombination när man ska skriva låtar! Jag gjorde i alla fall som jag sa och flyttade från Lidingö drygt ett år senare, precis som i texten! En ganska fin poplåt som lyfter med härlig trestämmig sång i slutet!

4. Lånat en roddbåt (Werkelin). En drömsk melodi och text som jag tycker är ganska stämningsfull med snygg trestämmig sång igen. Orgeln la jag på i november och jag minns att tjejerna sa åt mig att spela lugnt och inte flippa ur. Det räddade nog hela låten! På de här inspelningarna spelar jag trummor med borstar för första gången vilket ger ett coolt sound.

5. Ge mig svar nu (Werkelin). En poppig låt igen som har en del roliga ackordföljder. Jag fick övertala Mia att spela ett pianosolo. Varför vet jag inte för det blev skitsnyggt. Det märks att låten är skriven innan internet blev populärt!

6. Tankegångar (Lindqvist). Mia hade skickat den här låten på en kassett till mig och jag gillar låten och texten som beskriver lite av vardagens mysterier (igen!). Stämningsfullt!

7. Kom tillbaks till mig (Werkelin). Synd att jag sjunger lite falskt på den här låten. Jag tycker att det här är en av mina bästa låtar och tycker inspelningen i övrigt är nära nog perfekt. Snygg cembalo av Mia på M1:an. Jag får fortfarande gåshud när syrran kommer in på bakgrundssång i den andra refrängen.

8. The Prisoner (Lindqvist). Mia var inte nöjd med versionen vi gjorde med Twin Ryders, så vi spelade in den igen. Och visst blev den bättre! Den trestämmiga sången i refrängen sitter perfekt! Det är bara mitt gitarrsolo som låter lite klumpigt. Första delen av solot är avsiktligt likadant som orgelsolot med Twin Ryders som i sin tur helt oavsiktligt påminner mycket om solot i låten Reality med Soft Force. Solot skulle egentligen vara på orgel, men orgeln var inte på plats förrän vid slutmixen och det fick vara som det var.

9. Nöjesprofilen (Werkelin). Problemet med att skriva texter om aktuella personer är att låten får begränsad hållbarhet. Men några kanske kommer ihåg obducenten, lasermannen, nöjesprofilen och Christer P? Här kom den äkta indiska sitaren till användning! Det är svårt att göra roliga texter, men den här är i alla fall lite kul.

10. Helgumannen (Lindqvist-Werkelin). Jag och Mia bestämde oss för att skriva en låt tillsammans. Det är enda gången jag verkligen suttit med någon och gemensamt skapat både text och musik. Det gick med ett rasande tempo. Mia satte igång och jag fick hejda henne så att jag skulle få med lite melodi också. I princip skrev hon själva låten och jag gjorde sticket. Texten skrev vi helt tillsammans efter att ha besökt fiskeläget Helgumannen på Fårö. Resultatet blev riktigt lyckat och avslutar på ett fint sätt de här inspelningarna.

Foto: Hugo Karlsson

När vi var klara köpte vi lite hippiekläder från Bali av en handlare som jag faktiskt känner idag, men det är en annan historia. Vi åkte till Helgumannen och min och Ullis pappa tog en massa bilder samt även några bilder utanför studion. Sen skulle vi ju heta nåt också. Eftersom vi var ett rent studioband så fick det helt enkelt bli Studio BäBä Sång och Instrumentalensemble. När slutmixen var klar kopierade jag några kassetter till oss själva och troligen till lite vänner. Ett av banden skickade jag till en musiktidning som recenserade demoband. Man gjorde en riktigt positiv recension av vårat band vill jag minnas, där den enda kritiken var att vi blandade låtar på svenska och engelska. Vi hade planer på att spela ute tillsammans, men det blev tyvärr inte av, inte med de här låtarna och i den här konstellationen. Vi tre fortsatte sedan att spela i Overthose, men det var en helt annan historia. Efter alla dessa år har jag för första gången mastrat låtarna. Det innebär att man fixar till ljudet med lite equalising (som bas och diskant fast man kan reglera allt däremellan också). Sen lägger man på kompression vilket innebär att man får ett lite mjukare och mer lyssningsvänligt ljud. Många av de här låtarna lyfte enormt efter detta och jag får samma feeling igen som man fick när man lyssnade på dem i studion för första gången efter slutmixen.

Av Micke Werkelin

Nästa band: Overthose



Från vänster: Mia, Micke, Ullis. Foto: Hugo Karlsson

Foto: Hugo Karlsson

Foto: Hugo Karlsson

Foto: Hugo Karlsson

Foto: Hugo Karlsson

Foto: Hugo Karlsson




Foto: Micke Werkelin

Foto: Mia Lindqvist

Foto: Micke Werkelin

Foto: Mia Lindqvist

Foto: Micke Werkelin