Egen musik från Studio BäBä 1992-2002

Studion var trång och jag brukade säga att den hade flest kanaler per kvadratmeter, ungefär en kanal per kvadratmeter! Foto: Micke Werkelin

Studio Bä-Bä var en studio på Fårö jag hade där själva studioutrustningen tidigare tillhört den legendariska gitarristen och gitarraffärsinnehavaren Jan Halkan Hallquisth (studion hette Rockland). Utrustningen flyttades till Fårö sent 1990 och användes till diverse obskyra inspelningar. Studion köptes till att börja med av mig och mina syskon Daniel och Ulrika. Tyvärr krympte intresset allteftersom vi blev mer upptagna med familjer och så vidare. Jag blev ensam ägare till studion efter några år, men även jag hade dåligt med tid så den användes nästan helt uteslutande till egna hobbyinspelningar där jag spelade det mesta själv. Studions hjärna var en gammal 16-kanals Teac analog bandspelare och ett mixerbord med något fler kanaler när de fungerade. Det blev väl lite falskt här och där, men kul var det! Det var omständigt och tidskrävande att spela in helt själv, särskilt trummorna. Först fick man placera ut mikrofoner, oftast en över varje puka, en över virveln och en framför baskaggen samt två mikar som tog upp cymbaler och hi-hat. Sen fick man helt be någon att komma och trumma på en trumma i taget så man kunde ställa in rätt inspelningsvolym. Om man inte hade nån som skötte bandspelaren fick man starta inspelningen och springa in från kontrollrummet till studion för att hinna sätta sig tillrätta innan låten började. Sen gällde det att sätta trummorna i en tagning. Den gick visserligen att göra om, men om man var själv kunde man inte bryta in mitt i en låt för att rätta till fel som man kan annars. Det fanns totalt sexton spår på bandspelaren och trummorna fick ofta mixas ner från sju kanaler till två för att få plats med sång och resten av instrumenten. Ett tidskrävande hantverk. Studioutrustningen såldes i januari 2008.

Här kan du höra några smakprov. Jag har bara valt låtar jag sjunger på Svenska då de hör ihop på något sätt. Allt är i princip i kronologisk ordning efter när de skrevs. Sång och alla instrument där inget annat anges: Micke Werkelin.

Varför

Den här låten har funnits i två olika versioner. Tyvärr har den bästa versionen försvunnit där Micke Persson spelade kompgitarr. Därför la jag på lite nya gitarrer för att efterlikna den försvunna versionen. Låten är ganska kul tycker jag och har en text som med glimten i ögat beskriver längtan efter förändring. Inspelad sommaren 1992 och grunden är mixad 1992-10-16. Brorsan, Daniel Werkelin spelar sologitarrer och syrran, Ulrika Pontén (Ullis) spelar bas och sjunger bakgrundssång. En distad kompgitarr och en distad sologitarr la jag på i augusti 2014. Slutmix 2014-12-30.

Lejonet är löst

Sommaren 1992 var det tre stora nyhetshändelser. Den här låten handlar om den ena: lejonet som någon sett i Ruokolax norr om Imatra i Finland. Givetvis hittade man inget lejon, men om man låter fantasin flöda iväg kan man få ihop en ganska kul text! Ullis spelar bas och sjunger bakgrundssång. Daniel spelar slidegitarr. Inspelad sommaren 1992 och mixad 1992-10-15.

Desmo blues

Den här låten fick sätta punkt för mina låtar om motorcyklar. Men det blev en storstilad avslutning. Året efter gjorde jag en version med engelsk text som hamnade på en CD Ducati Passions som i övrigt bara bestod av ljud från Ducati motorcyklar. Den CD:n har sålt i femsiffrigt antal och blev omtalad i motorcykeltidningar över hela världen! Ullis spelar bas och Daniel spelar slidegitarr. Inspelad sommaren 1992 och mixad 1992-10-16.

Elden är lös

Den andra stora nyheten sommaren 1992 var den stora skogsbranden vid Torsburgen på Gotland och den tredje stora nyheten var kriget på Balkan. Den här låten handlar om båda dessa händelser. Texten blev mycket aktuell 2014 i samband med den stora skogsbranden i Västmanland och flyktingströmmen från bland annat Syrien. Daniel spelar sologitarr, Ullis spelar bas och sjunger bakgrundssång. Inspelad sommaren 1992 och mixad 1992-10-17.

Fårö (Werkelin)

Den här låten är roligare när morsan sjunger på Faroysko (se videoklipp nedan), men här är i alla fall "originalet". Ullis sjunger bakgrundsstämmor. Inspelad vintern/våren 1992 och mixad 1992-04-22.

En juni sommarnatt

Texten var speciellt tillägnad någon jag tyckte väldigt mycket om. Det blev en ganska fin låt tycker jag och texten tillhör mina bättre. Av någon anledning blev alla mina låtar från och med här väldigt självbiografiska. Ullis sjunger och spelar bas. Inspelad vintern/våren 1992 och mixad 1992-04-22.

Tidig morgonstund (Werkelin-Miller)

Min mormors brors fru, Lisa Miller, gav ut en diktsamling på äldre dar. Dikten heter egentligen Arla morgonstund, men jag moderniserade texten lite. Jag är ganska nöjd med den här inspelningen där min då nyanskaffade cello dyker upp för första gången. Från och med den här låten spelar jag alla instrument själv. Inspelningen påbörjades hösten 1993 och blev klar i början av 1995 då jag la på cello. Mixad 1995-02-04.

Den förlorade sonen (Werkelin-Miller)

Den här kommer från samma diktsamling och det är lite häftigt att den är skriven av en äldre kvinna på Fårö. Jag gjorde en slags blues av den här och cellon dyker upp igen. Inspelningen påbörjades hösten 1993 och blev klar i början av 1995. Mixad 1995-02-04.

Väntan

Här inleds fortsättningen på mina låtar efter Studio BäBä Sång och Instrumentalensemble. Jag är otroligt nöjd med det tunga soundet i den här låten. Inspelningen påbörjades hösten 1993 och blev klar i början av 1995. Mixad 1995-03-18.

Vara själv

Jag hittade en heminspelad demo av den här låten som jag faktiskt gillade bättre, mycket beroende på stämsången. När jag gjorde mastering tog jag början av demon och skarvade ihop med studioinspelningen. För att göra alla fans av vinylskivor glada så la jag på lite skivknaster! Demon är inspelad i september 1993 och studioinspelningen påbörjades hösten 1993 och blev klar i början av 1995. Mixad 1995-03-18.

Det är slut

Det här en av få låtar där jag skrivit texten före musiken. Jag skrev texten som en dikt och det var mycket tårar. Texten bara rann ur mig och var skriven på några minuter. Några dagar senare tog jag fram gitarren och låten bara fanns där! Låten är inspelad under början av 1995 och mixad 1995-03-18.

Jag vill att du ska ha det bra

Mycket tungt komp och en bitter text. Låten skrevs under en timme när det var strömavbrott på Lidingö den 31 oktober 1993. Då är det bra med akustisk gitarr! Låten innehöll två olika tempon så jag fick för en gångs skull skippa trummaskinen som jag annars använde som metronom (click track). Låten har bytt titel många gånger, men nu bestämde jag mig för den här. Inspelad 1995 och mixad 1995-12-31 (på nyårsafton!).

Förloraren

Ännu mer på samma tema. Jag visste ganska väl hur solot skulle vara redan när jag gjorde demon hösten 1993. Jag är ganska nöjd med hur jag genomförde det med fyra olika instrument. Inspelad under sommaren 1995 och mixad 1995-07-20.

Gör nåt nu

Den här låten påbörjades som en instrumental hösten 1993. Sen gjordes den om och fick låna originaltexten från Följ Med. På den här låten och några till använde jag Glyn Johns placering av mikrofonerna till trummorna, uppkallat efter den legendariska ljudteknikern (Led Zeppelin, Rolling Stones etc. etc.). Anledningen var att det endast krävdes tre eller fyra mikrofoner till trummorna vilket sparade tid och gav ett mer öppet ljud. Det hörs lite Procol Haruminfluenser i den här låten, och det är ju inte helt fel! Inspelad julhelgen 1995 och mixad 1995-12-31.

Okänt vatten

Om det finns någon låt jag gjort som jag känner mer för än de andra så är det den här. Jag skrev den alldeles innan julhelgen 1993, då med en helt annan text. Musiken till den här växte fram när jag övade lite fingerspel på min akustiska Alhambragitarr. Det var nästan magiskt, precis som om det var gitarren som förde mig in på ackord jag aldrig spelat förut. När jag åkte till Fårö över jul och nyår hade jag med en god vän, Molly Olsson. Hon agerade "tape operator" när jag spelade in grunden. När grunden var klar och det var dags för sången kände jag att låten behövde en helt annan text. Jag hörde precis vad jag ville vad att den skulle handla om och jag frågade Molly vad hon fick för associationer när hon hörde musiken. Hon hörde precis samma sak som jag, gamla skepp. Jag ville göra en text som handlade om skepp och skeppsbrott och jag ville också att låten skulle ha en dubbelmening. Jag började snickra ihop en text och Molly hjälpte mig med en del ord. Hon motsatte sig dock att jag satte ut hennes namn som medförfattare. Tyvärr gick Molly bort alldeles för tidigt och jag tillägnar därför den här låten till henne. Resultatet är magiskt för mig. Det är falskt på cellon här och var men jag kan inte tänka mig ett annat arrangemang eller att den ska vara utan de brister den har. Det hör liksom till! Till sist lite om trummorna som jag är ganska nöjd med. Jag tänkte helt enkelt att spela nåt i stil med hur Hal Blaine (min favorittrummis) skulle spelat på en sån här låt. Inspelad i omgångar från jul/nyår 1993/1994 (det mesta) och i januari 1995 (ny sång, elgitarr och cello). Mixad 1995-02-03

Följ med

Äntligen en lite mer positiv text! Det beror på att den skrivits om helt och hållet. Inspelad i början av 1995 och mixad 1995-03-19.

Vild

Den här låten handlar om hur jag längtar efter Mia (som senare blev min fru) när jag och några vänner befinner oss på en kryssning i Östersjön! Det var karaoke i baren och jag sjöng Wild Thing som jag tillägnade henne och publiken jublade. Det var på sätt och vis tack vare Wild Thing som Jag och Mia blev ett par, men det är en annan historia! Inspelad under julhelgen 1995 och mixad 1996-01-01.

Jag vill leva mitt liv tillsammans med dig

Vi bodde på Fårö när jag gjorde den här. Mia hade åkt till Stockholm några dagar för att avsluta ett jobb. Jag la grunden med orgel, piano och cello. Sen la jag på röster, röster och åter röster vilken gjorde att jag lät som en hel kör. Det liknade inget annat jag spelat in tidigare och var nog lite inspirerat av Dennis Wilson, trummisen i Beach Boys. När hon kom tillbaka tog jag med henne till studion, spelade upp låten och, för att göra en lång hitoria kort, vi gifte oss knappt fyra månader senare! Inspelad i början av februari 1995 och mixad 1995-02-05.

Jag älsk älsk älsk älsk älsk älsk älskar dig

Nu gick det undan och det fanns inte mycket tid att vara i studion. Den här låten hastades ihop och alla instrument är inspelade på första eller möjligen andra tagningen. Av misstag suddades en bit gitarr bort i inledningen av det instrumentala partiet i slutet av låten. Jag såg mig om i studion och hittade en xylofon! Gitarrerna är lite inspirerade av Link Wray och en låt av det svenska bandet Fabulous Four, Rotten Rats (med grym fuzzgitarr), som jag haft inspelad på min rullbandspelare under min barndom. Inspelad sommaren 1995 och mixad 1995-12-31.

Cellophane

Den här låten gjorde jag delvis för att träna cello. Det är ganska falskt här och var men låten är ganska kul och påminner mycket hur en av mina förebilder, Roy Wood, lät när han startade Electric Light Orchestra. Jag gjorde därför en liten kupp med den här låten och la upp den på Napster och sa att det var en demo med tidiga ELO. Det dröjde innan det blev någon respons och mer om detta finns att läsa här. Inspelad sommaren 1995 och mixad 1995-07-20.

Båda oss två

Nu förflyttar vi oss fram i tiden och om de förra låtarna handlar om en 30-årskris så har vi hunnit fram till 40-årskrisen här! De här tre sista låtarna hör ihop och vi börjar positivt. Inspelad och mixad under sommaren 2002.

Finns det liv så finns det hopp

Nu går det lite mer i moll. En ganska nedstämd text med ett mer positivt slut. Inspelad och mixad under sommaren 2002.

Efter regnet kommer solen

Jag är inte så nöjd med texten och själva inledningen, men instrumentalpartiet i slutet är intressant med lite baklängesgitarrer och andra roliga effekter. Inspelad och mixad under sommaren 2002.



Jag gjorde en CD med en del av de här låtarna som jag gav bort till vänner

Baksidan på CD:n

Lite paus från studioarbetet med Okänt Vatten jul/nyår 93/94. Foto: Molly Olsson

Det var bara fantasin som satte gränser till vad man kunde ha som rytminstrument. Det var allt från sandpapper och ölburk fylld med risgryn till barnskallror! Foto: Molly Olsson

Studiobandspelaren Tascam 85-16, 16 kanaler och entumsband.

Mixerbordet var ett Tascam Teac Model 15 Pro 24 channel. Foto: Micke Werkelin




Meazzi elorgel

Meazzin, som användes på de tidiga låtarna, bland annat Desmo blues, innehöll passande nog massor av kondensatorer av märket Ducati!

Korg CX3 och ett piano i bakgrunden

Jag köpte en hundra år gammal cello som jag hittade utanför Västerås i en lada full med gamla musikinstrument.

Lesliekabinett (roterande högtalare).

Hammond L100.

Tonhuvud på 16-kanalsbandspelaren