Hemstudioinspelningar 2015-

Teknikutvecklingen inom inspelningsteknik är enorm. I början av 90-talet, när vi köpte utrustningen till Studio BäBä, var det max fyra kanaler på en portabandspelare (kolla Commando Bonneville & Desmo) om man ville ha en hemmastudio för en rimlig peng. Idag har alla en hemmastudio helt gratis om man har en mobiltelefon, padda eller dator. Och den kan i princip mer än vad jag kunde göra i Studio BäBä! Om man vill vara lite mer avancerad kan man köpa en eller flera mikrofoner och komplettrera med ett ljudkort så man kan koppla in flera mikrofoner. Men det låter faktiskt riktigt hyfsat med den inbyggda mikrifonen i till exempel en iPad (kolla Sväng 1 nedan). Det finns ett gratisprogram för inspelning man kan ladda hem till sin dator som heter Audacity som jag kan rekommendera. Har man en iPad eller iPhone använder man förslagsvis Garageband som är en standardapp i dessa.

Baslåt

Det var så här det började. Jag var ca 12 år när jag upptäckte att farsans Tandberg hade Sound On Sound. Det innebar att man kunde spela ihop med sig själv. Man började med att spela in till exempel en kompgitarr på ett av de båda stereospåren. Medan man lyssnade på spår ett kunde man överföra detta till spår två samtidigt som man la på ett nytt instrument, till exempel en bas. Sen kunde man fortsätta tills man var nöjd allteftersom kvalitén på inspelningen försämrades för varje pålägg. Andra nackdelar var att balansen (mixningen) mellan instrumenten inte gick att reglera i efterhand och att det blev en monoinspelning. Den distade giarren är en vanlig nylonsträngad akustisk gitarr där jag placerat mikrofonen inuti gitarren och vridit upp inspelningsvolymen till max! "Trummorna" åstadkom jag genom att vända gitarren upp och ned och trumma med händerna. Första delen av den här låten är inspelad 1974 på det viset med min elbas som jag sålde alldeles efteråt för att sedan köpa tillbaka 40 år senare. Andra halvan av den här låten är inspelad i juli 2014 med samma bas! Programmet jag använde för att spela in andra delen heter Cubase som följde med ett ljudkort jag köpte. Programmet kan jättemycket men är hopplöst krångligt att lära sig.

Palmanova

Inspelad sommaren 2015. Jag hade laddat ned en app i min mobiltelefon som heter MusicStudio. När vi var på Mallorca 2015 satt jag och lekte med programmet och spelade in grunden till den här låten. Jag gjorde den färdig senare på tåget mellan Stockholm och Nyköping helt utan yttre hjälpmedel eller instrument. Allt är spelat på telefonens pekskärm med mitt högra pekfinger! En kul detalj är att jag la en länk till videon på ett forum som handlar om appen. Där fick jag en fråga hur jag använde sugröret som syns i videon som finns här. Kul!

Sväng 1

Inspelad våren 2016. Den här låten gjorde jag när jag var fjorton år och var lagom enkel att spela för att testa appen Garageband på min iPad. Här har jag använt både de inbyggda instrumenten i Garageband (i detta fall orgel, elpiano, elbas och ståbas spelade på pekskärmen) samt ”riktiga” instrument (akustisk gitarr och trummor) som jag spelat in med iPadens inbyggda mikrofon. Det är ganska imponerande att man har en väl fungerande musikstudio i sin padda! Begränsningen är dock max 8 stereokanaler som det ser ut idag. Alltså, enkelt uttryckt kan man spela in max sju instrument plus sång. Men det räcker ju långt och man kan faktiskt köra Sound On Sound som jag gjorde med den gamla Tandbergbandspelaren (se ovan) utan att tappa kvalité.

In och ut

Inspelad 2016. Låten är i grunden Palmanova (se ovan) som fått riktiga instrument och text. Texten är inspirerad av en vän som kämpade hårt för att nå toppen på Sörmlandstoppen i P4 men ofta fick se sig slagen av en dragspelslåt. Den här är inspelad först på en Roland FA06 Workstation (keyboard) som dels har en massa inbyggda instrument samt en sequencer som i princip är en 16 kanals studio där man kan spela in instrument för instrument max 16 gånger. Här har jag spelat in orgel (2 st), piano, elpiano, dragspel och bas. Det överförde jag sen till min dator där jag la in det i gratisprogrammet Audacity där jag la på elbas, elgitarrer, trummor och cello (3 st) samt sång och bakgrundssång. Om jag skulle använt en gammal analog studio för den här inspelningen hade jag behövt över 30 kanaler!

Har man sagt A säger man B

Inspelad 2016. Den här låten är inspelad med Roland FA06 (piano, bas och orgel) samt Audacity (sång, bakgrundssång, elgitarrer, akustisk gitarr, trummor (2 st) och tamburin. Jag spelade in trummorna två gånger, för att senare kunna välja den bästa tagningen, men tyckte att det var en kul effekt att behålla båda! Första delen av låten gjorde jag 2016 som jag skarvat ihop med en låt jag gjorde när jag gick i sjuan som är andra delen av låten efter två minuter. Jag har ingen inspelning kvar av den men den har funnits kvar i minnet sen dess inklusive den enkla orgelslingan på slutet. Jag kom på låten när jag var på väg till bussen till Hersby Skola på Lidingö. Det var mitt värsta år i skolan (vet inte varför) och jag åkte ofta ut från lektionerna vilket omnämns i texten. Texten är för övrigt inspirerad av en textrad i en låt, ”Song For S.P. av Tom Newman från en skiva ”Fine Old Tom” som kom ut 1975 som väldigt få har hört: "She left me on the noon train / She never said goodbye / Now I must spend a lifetime just to find the reason why". Poesi!

Skärmdump av Har man sagt A från Audacity.

Året som gått (2016)

Inspelad 2016. Det här var den första låten jag spelade in på min Roland FA06 i början av 2016. Jag hittade på ett tema på piano och sen var det mycket improvisation. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra med den, men jag förde över den till min dator i slutet av året och la på gitarrer och trummor. När jag la på trummorna gjorde jag misstaget att spela med trumpinnar som består av lönnstavar. Meningen är att det ska bli ett softare sound, men cymbalerna låter som om det var fel på inspelningen! Hursomhelst så passade låten in med mitt 2016 och den fick bli instrumental med lite pålagda nyhetssändningar om Ericssons neddragningar vilket drabbade mig - med ett lyckligt slut!

Roland Hohner

Grunden till den här låten spelade jag in 1978 eller 1979 med en Tandberg rullbandspelare. Jag vet att jag var influerad av ett stycke på Mike Oldfields Hergest Ridge Part 2 när jag spelade in den här. Jag la på massor av Hohnerorgel och det lät för jävligt! Jag försökte bättra på med en Yamaha analogsynth, som brorsan hade, men det hjälpte inte. Axel konvererade alla mina gamla heminspelningar till digitalt format och jag tänkte att det vore kul att spela ihop med en 18-årig upplaga av mig själv! Jag la på mer bas och mer orgel 26 mars 2017 med hjälp av min Roland FA06. Det låter fortfarande inte tiktigt bra, men jag gillar låten som påminner en del om Lars Hollmers Boeves psalm som släpptes några år senare. Mixad av Axel och Micke Werkelin.



Tandberg model 6. Det var med den här det började!

Så här ser Garageband-appen ut i iPhone eller iPad

Basen jag saknade i 40 år!




Den magiska sound on sound-knappen

Så här ser MusicStudio ut i en iPhone. Perfekt för pekfingervalsen!

Vad gör man inte för att få det där riktiga raspiga ljudet? Sen måste man vara rätt klädd när man spelar cello!